Nils Olav Mevatne bruker visuell sosiologi i arbeidet sitt som fotograf og sosiolog. Hans første visuelle sosiologiprosjekt var i perioden mars til mai 2007 da han dro til det vestlige Nepal for å intervjue ungdom som ble berørt av den væpnede konflikten mellom Maoist geriljaen og regjeringstyrkene. Mevatne ville lage en dokumentarisk beskrivelse av hvordan barn og unge i Nepal ble berørt av den væpnede konflikten. Han intervjuet også voksne siden han møtte noen historier som var så sterke at de fortjente oppmerksomhet.
- Jeg oppholdt meg i Nepal fra mars til mai 2007 og intervjuet 40 barn og unge fra 7 til 18 år som hadde mistet noen av sine nærmeste, eller på en annen måte fikk livet sitt dramatisk endret av konflikten. Jeg intervjuet også noen voksne for å belyse problemstillinger som ikke kom frem i samtalene med barna. Intervjuene ble gjennomført i de hardest berørte områdene, skriver Mevatne på sin hjemmeside.
Som en del av arbeidet i Nepal, brukte Nils Olav Mevatne visuell sosiologi som fremgangsmåte. Visuell sosiologi kan kort forklares som en metode hvor bruk av fotografier, film og video er et viktig hjelpemiddel i sosiologisk forskning.
- IVSA er en internasjonal forening for blant annet sosiologer og dette er utgangspunktet mitt. Etter granskning av noen studier hadde jeg et metodisk rammeverk jeg ønsket å jobbe med i Nepal. Ettersom jeg jobber med fotografering var det naturlig å sette en merkelapp på min rolle, og det nærmeste jeg kom var fotografisk sosiolog. Dette er en retning jeg ønsker å jobbe med de neste årene, forteller Mevatne til foto.no.
Eksponert for bilder
I Nepal hadde Mevatne med seg fem sort-hvitt fotografier tatt av en Nepalsk fotojournalist. Et bilde av soldater, et av geriljasoldater (Maoister), et av politi, et av Kongen og et av demonstranter. Ungdommene ble i løpet av intervjuet introdusert til bildene og guiden spurte dem om å skrive på bildene hva de ville fortelle de på bildene. Ungdommene som ble intervjuet hadde blitt vesentlig rammet i løpet av konflikten og for noen av de 40 som ble intervjuet ble følelsene for sterke når de for eksempel prøvde å fortelle om tapet av et familiemedlem. Ifølge Mevatne viste det seg at så godt som alle greide å uttrykke seg når de fikk noe så konkret som et fotografi å forholde seg til. Videre fikk ungdommene valget om de ville skrive med sort eller rød tusj på bildene. Når de var ferdig spurte guiden hvilke bilde som var viktigst for dem.
- Vi gjorde lydopptak når de forklarte hvorfor dette bildet var det viktigste og deretter tok jeg et bilde mens ungdommen holder det utvalgte bilde. Noe av det som imponerte meg mest var at de fleste valgte ut bildet av demonstrantene som det viktigste, til tross for at de hadde opplevd overgrep fra de militære styrkene eller Maoist geriljaen, forklarer Mevatne.
Sosiologien har formet han som fotograf
Mevatne forteller at sosiologien har formet han som fotograf.
- Det tar tid å få en viss innsikt i lokalsamfunnene. Jeg fant guider og tolker lokalt, noe som skapte en trygghet i intervjusituasjonen. Det er enklere å fortelle om vanskelige opplevelser ovenfor noen som en kjenner. Den romslige tidsrammen gav anledning til å stoppe i lokalsamfunn som var spesielt interessante og anledning til å få et forhold til noen av dem som bodde der. En kan vel generelt si at jeg som sosiolog vektlegger det relasjonsbyggende arbeidet.
Nils Olav Mevatne jobber for tiden som fotojournalist, og har et fotoprosjekt på gang ved Universitetet i Bergen.
- Jeg har jobbet fulltid i omlag et år men startet så smått med fotografering og skriving etter studiene. Det blir spennende å se hvor stort potensial som ligger innenfor feltet jeg ønsker å fordype meg i, sier han.
I fremtiden ønsker Mevatne å gjennomføre tilsvarende intervjuer i Colombia og et Afrikansk land, I tillegg vil han skrive om aboriginene i Australia. Han kunne også tenke seg å dra tilbake Nepal etter valget for å se om ungdommene har fått et annet syn på fremtiden.
Utstilling på vandring
Mevatnes prosjekt i Nepal har resultert i en utstilling som er delvis finansiert av Hordaland Fylkeskommune. Utstillingen består av 13 stående bilder på 80 x 100 cm og 4 panoramabilder på 80 x 30 cm. Historien bak hvert bilde forklares på plakater som henger ved siden av de enkelte bildene. Utstillingen har vært vist i Bergen, Os og på Stord, og henger nå på Husnes offentlige bibliotek. I mai måned skal utstillingen henge i Fjell folkebibliotek, deretter er det planer for å utvide aksjonsradiusen og stille ut i Sogn og Fjordane og kanskje i resten av landet.
- Dette er en kjempeanledning til å fortelle om visuell studieteknikk og samtidig få kontakt med de som har interesse av en slik utstilling! avslutter Mevatne.
_________________________________________
IVSA
http://www.visualsociology.org
- Jeg oppholdt meg i Nepal fra mars til mai 2007 og intervjuet 40 barn og unge fra 7 til 18 år som hadde mistet noen av sine nærmeste, eller på en annen måte fikk livet sitt dramatisk endret av konflikten. Jeg intervjuet også noen voksne for å belyse problemstillinger som ikke kom frem i samtalene med barna. Intervjuene ble gjennomført i de hardest berørte områdene, skriver Mevatne på sin hjemmeside.
Som en del av arbeidet i Nepal, brukte Nils Olav Mevatne visuell sosiologi som fremgangsmåte. Visuell sosiologi kan kort forklares som en metode hvor bruk av fotografier, film og video er et viktig hjelpemiddel i sosiologisk forskning.
- IVSA er en internasjonal forening for blant annet sosiologer og dette er utgangspunktet mitt. Etter granskning av noen studier hadde jeg et metodisk rammeverk jeg ønsket å jobbe med i Nepal. Ettersom jeg jobber med fotografering var det naturlig å sette en merkelapp på min rolle, og det nærmeste jeg kom var fotografisk sosiolog. Dette er en retning jeg ønsker å jobbe med de neste årene, forteller Mevatne til foto.no.
Eksponert for bilder
I Nepal hadde Mevatne med seg fem sort-hvitt fotografier tatt av en Nepalsk fotojournalist. Et bilde av soldater, et av geriljasoldater (Maoister), et av politi, et av Kongen og et av demonstranter. Ungdommene ble i løpet av intervjuet introdusert til bildene og guiden spurte dem om å skrive på bildene hva de ville fortelle de på bildene. Ungdommene som ble intervjuet hadde blitt vesentlig rammet i løpet av konflikten og for noen av de 40 som ble intervjuet ble følelsene for sterke når de for eksempel prøvde å fortelle om tapet av et familiemedlem. Ifølge Mevatne viste det seg at så godt som alle greide å uttrykke seg når de fikk noe så konkret som et fotografi å forholde seg til. Videre fikk ungdommene valget om de ville skrive med sort eller rød tusj på bildene. Når de var ferdig spurte guiden hvilke bilde som var viktigst for dem.
- Vi gjorde lydopptak når de forklarte hvorfor dette bildet var det viktigste og deretter tok jeg et bilde mens ungdommen holder det utvalgte bilde. Noe av det som imponerte meg mest var at de fleste valgte ut bildet av demonstrantene som det viktigste, til tross for at de hadde opplevd overgrep fra de militære styrkene eller Maoist geriljaen, forklarer Mevatne.
Sosiologien har formet han som fotograf
Mevatne forteller at sosiologien har formet han som fotograf.
- Det tar tid å få en viss innsikt i lokalsamfunnene. Jeg fant guider og tolker lokalt, noe som skapte en trygghet i intervjusituasjonen. Det er enklere å fortelle om vanskelige opplevelser ovenfor noen som en kjenner. Den romslige tidsrammen gav anledning til å stoppe i lokalsamfunn som var spesielt interessante og anledning til å få et forhold til noen av dem som bodde der. En kan vel generelt si at jeg som sosiolog vektlegger det relasjonsbyggende arbeidet.
Nils Olav Mevatne jobber for tiden som fotojournalist, og har et fotoprosjekt på gang ved Universitetet i Bergen.
- Jeg har jobbet fulltid i omlag et år men startet så smått med fotografering og skriving etter studiene. Det blir spennende å se hvor stort potensial som ligger innenfor feltet jeg ønsker å fordype meg i, sier han.
I fremtiden ønsker Mevatne å gjennomføre tilsvarende intervjuer i Colombia og et Afrikansk land, I tillegg vil han skrive om aboriginene i Australia. Han kunne også tenke seg å dra tilbake Nepal etter valget for å se om ungdommene har fått et annet syn på fremtiden.
Utstilling på vandring
Mevatnes prosjekt i Nepal har resultert i en utstilling som er delvis finansiert av Hordaland Fylkeskommune. Utstillingen består av 13 stående bilder på 80 x 100 cm og 4 panoramabilder på 80 x 30 cm. Historien bak hvert bilde forklares på plakater som henger ved siden av de enkelte bildene. Utstillingen har vært vist i Bergen, Os og på Stord, og henger nå på Husnes offentlige bibliotek. I mai måned skal utstillingen henge i Fjell folkebibliotek, deretter er det planer for å utvide aksjonsradiusen og stille ut i Sogn og Fjordane og kanskje i resten av landet.
- Dette er en kjempeanledning til å fortelle om visuell studieteknikk og samtidig få kontakt med de som har interesse av en slik utstilling! avslutter Mevatne.
_________________________________________
IVSA
http://www.visualsociology.org
Richard
Nils Olav Mevatne
Keshar
Nils Olav Mevatne
Bimala
Nils Olav Mevatne
På bildet skriver hun: ''Slike demonstrasjoner trenger vi for jeg liker ikke monopol og enerådige herskere''
Nils Olav Mevatne
Rune Soltveit
Ammar
Nils Olav Mevatne
Binod
Nils Olav Mevatne
Bipin
Nils Olav Mevatne
Nils Olav forteller om bildet: ''Bipin var min fantastiske guide i et fjellområde (se vedlagt bilde). Han hadde selv mistet sin kone (hun døde pga en landmine) og hadde en enestående evne til å komme i kontakt med de lokale og skjønne deres situasjon. Bildet han holder er av sin avdøde kone.''
Anonym
Nils Olav Mevatne
Anonym jente
Nils Olav Mevatne
Lal
Nils Olav Mevatne
Sabitri
Nils Olav Mevatne
Mabimb
Nils Olav Mevatne
Bhakta og Bipin (Guide og tolk)
Nils Olav Mevatne
Bhakta og Bipin (Guide og tolk)
Nils Olav Mevatne